tisdag 7 september 2010

Demokratins kris och medias skamfilade trovärdighet

Redan i våras bestämde sig de stora nyhetsredaktionerna för att lyfta fram krisen för Sahlin, trots att de röd-gröna då hade över 50 %. Detta enligt Jesper Bengtsson i Aftonbladet 6 september. Jag är inte förvånad och jag har själv sett och förstått att Expressen bedrivit rena kampanjen mot Mona. Jag är inte mycket för konspirationsteorier men det jag nu ser med egna ögon och hör från insatta journalister får en att kräkas av indignation. I Jespers artikel tar han också fram P1 morgon som granskat de stora tidningarna hantering av partiledarna. Och kan man tänka att 18 förstasidor hade haft en vinkling som var negativ för Mona Sahlin, medan Reinfeldt hade framställts negativt 5 gånger.

När jag såg Reinfelds framträdande i partiledarutfrågningen så blev mitt intryck en kall, hård opersonlig person som talade i tredje man. Dessutom var han dåligt påläst. Vad väljer tidningarna att lyfta fram. Jo att Sahlin gjort en kupp som fått med en läkare som inte får jobba på 75% som läkare och vara sjukskriven på resterande del. Han skulle vara tvungen att säga upp sig för att jobba heltid på Samhall. Så behandlas Reinfeldt, som en prinsessa på ärten som är lurad av Sahlin. Uj uj uj, så synd om honom. Vilken tur att media kunde hitta en negativ vinkling mot Sahlin och inte beröra klavertrampen i utfrågningen. (Här skulle jag velat ha haft in ett svärord). Läkaren fall är riktigt och han är offer för en hård skoningslös och kall regeringens lagstiftning för de sjukskrivna. Men det tas inte upp till någon större diskussion.

Nu är det inte många dagar kvar till valet och då börjar media på allvar att driva Sd över riksdagsspärren så de kan sälja lösnummer även efter valet på temat. Regeringskris, Sahlinkris, riksdagskris. Alla krisers kris och valkris. Det här är inget annat än en kris för demokratin och medias trovärdighet för en nycket lång tid framöver

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar